№ 26
Дата: 07.04.2021р.
Тема: Тренувальні вправи
Хід уроку
1. Виконання тренувальних вправ на закріплення вивченого
1. Розподіліть подані словосполучення на три групи, до складу кожної з яких належать, відповідно, якісні, відносні або присвійні прикметники.
Ведмежа послуга, ведмежий барліг; дитячий будинок, дитяча цікавість; дерев'яний голос, дерев'яний стіл; золоте серце, золотий перстень; скляний посуд, скляні очі; кам'яна стіна, кам'яна душа; залізна воля, залізний дах; лисяча нора, лисяча вдача, лисяча шуба; каштанове дерево, каштанове волосся; вишневий цвіт, вишневий колір; петрів батіг, Петрів зошит; лебединий пух, лебедина вірність; вовчий апетит, вовчий хвіст; баранячий ріг, баранячий розум, баранячий кожух.
2.Перепишіть, уставляючи в закінченнях прикметників пропущені літери и чи і.
1. Кожен буває велик... м бодай раз за життя (Леся Українка). 2. Я на вбог...м сумн...м перелозі буду сіять барвист... квітки, буду сіять квітки на морозі, буду лить на них сльози гірк... (Леся Українка). 3. Чим довше десь я мандрував країнами далек... ми, — частіше в пам'яті зринав вишнев...й сад і тих...й став, покрівлі хат з лелеками (І. Негода). 4.1 вставала тоді в дитяч...й уяві слава бойов...х козацьк...х походів, оживали грізн... січі, що колись точились на цій землі (І. Цюпа). 5. Зорі стояли тих... та прозор..., як перш... маки молод... (А. Малишко). 6. Свіж...й, вогк...й вітерець потяг з річки (М. Коцюбинський). 7. Червон..., жовтогаряч... й жовт... веселчин... смуги були так... ясн..., наче горіли тих...м полум'ям (І. Нечуй-Левицький). 8. В широк...м просторі губилось око (Леся Українка). 9. Невже я тільки порошина темна у вихорі скороминущ...х літ? (Л. Первомайський)
3.Запишіть складні прикметники, згрупувавши їх відповідно до правил написання.
Науково / технічний, військово / зобов'язаний, культурно / освітній, українсько / російський, індо / європейський, світло / зелений, червоно / гарячий, темно / шоколадний, вельми / шановний, високо / авторитетний, три / кутний, договірно / правовий, екс / чемпіонський, суспільно / політичний, масово / політичний, професійно / кваліфікаційний, судово / експертний, сніжно / білий, північно / західний, вогне / небезпечний, вантажно / розвантажувальний, напів / шкіряний, довідково / інформаційний.
Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм
№ 27
Дата: 14.04.2021р.
Тема: Використання граматичних форм дієслів у різних стилях мови
Хід уроку
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом
https://lektsii.org/6-23394.html
Додаткова інформація:
Дієслово - це повнозначна частина мови, яка означає дію або стан і виражає це значення в граматичних категоріях виду, стану, способу, часу, особи (роду), числа.
Дієслово як частина мови має п'ять основних граматичних форм:
1. Інфінітив.
2. Власне дієслово (особово-родові форми).
3. Дієприкметник.
4. Дієприслівник.
5. Предикативні форми на -но (-єно), -то.
Інфінітив - це початкова форма дієслова, яка називає дію безвідносно до діючої особи, часу, способу та стану.
Формальною ознакою інфінітива є фіналь -ти (-ть), напр.: писати (писать), читати (читать), знати (знать). У системі ділового мовлення вживають, звичайно, неозначену форму дієслова із формантом -ти (паралельна форма на -ть поширена в розмовному та художньому стилях).
Маючи дієслівну лексичну семантику, інфінітив функціонує у позиціях двох протиставлених одна одній частин мови - іменника та дієслова.
Особливість вживання інфінітива у ролі присудка односкладного чи двоскладного речення полягає в аналітичності: інфінітив виконує роль лексичної частини дієслівного складеного присудка, а допоміжні слова (фазисні, модальні дієслова; модальні прикметники, прислівники) вказують на фази перебігу дій або їх перебування в станах, можливість чи неможливість, доцільність чи недоцільність їхнього здійснення, напр.: Економіка починає працювати стабільно; Працівники готові докласти максимум зусиль для покращення діяльності банку; Треба ліквідувати безробіття.
Часто в ролі головного члена речення інфінітив виступає самостійно або в складі стійкого словосполучення, виражаючи модальне значення повинності, напр.: Провести конференцію 5 травня; Ввести в дію з часу прийняття.
Форму інфінітива доконаного виду використовують в ухвальній частині ряду документів, зокрема протоколу, наказу, розпорядження тощо, для вираження наказовості, напр.: затвердити на посаді; взяти інформацію до відома: допустити до участі в конкурсі; позбавити пільг; встановити доплату в розмірі...; вважати увалу зборів трудового колективу недійсною; запропонувати ректорові кандидатуру ... для ...; вважати таким, що обраний за конкурсом.
Іменну функцію інфінітив реалізує, виконуючи роль означення, додатка, підмета чи присудка двоскладного речення, напр.: Самоповага, впевненість у собі, здатність повірити в свої сили пов 'язані з бажанням досягти мети; Вміння працювати в команді є однією з вимог до банківського працівника; Звітність дає змогу оцінити результати діяльності, прогнозувати напрями підвищення ефективності; У конкурентів завжди є чому повчитися; Головне завдання - всією діяльністю заслужити та виправдати довіру клієнтів.
2. Власне дієслова - це дієвідмінювані, або особово-часові та осо-бово-способові, форми, які є основними і типовими формами дієслова і найповніше подають його граматичні ознаки.
2. Переглянути презентацію "Завдання і відповіді для самоперевірки". Виконати завдання.
https://super.urok-ua.com/zavdannya-i-vidpovidi-dlya-samoperevirki-z-temi-diyeslovo-povniy-kurs-dlya-uchniv-7-11-klasiv/#
Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com, Вайбер або Телеграм
№ 28
Дата: 21.04.2021р.
Тема: Тренувальні вправи
Хід уроку
Виконати тестове завдання
1. Стилістично НЕДОРЕЧНО вжито виділене дієслово в реченні:
а. Замовлення ПРИЙШЛО випадково на інше відділення.
б. Двоє учасників змагань НЕ ПРИЙШЛИ на тренування.
в. Ідея діджиталізації ПРИЙШЛА до нас із західних країн.
г. Ось і ПРИЙШОВ час задуматися про подальше навчання.
д. Сьогодні до нас ПРИЙШЛИ представники різних субкультур.
2. Редагування потребує речення
а. Хірург Тетяна Івасюк написала заяву на відпустку.
б. Лаборантка Ірина Олійник ознайомилася з посадовою інструкцією.
в. Мер міста звітував про виконану роботу.
г. Дуже цікавою була доповідь професора.
3. Редагування потребує словосполучення
а. запросити Олену Іванівну
б. захоплюватися Андрієм Васильовичем
в. допомогти Дмитру Максимовичу
г. Дозволити Михайлові Карповичу
4. Усі словосполучення в рядку належать до присвійних прикметників, ОКРІМ
а. казкова шабля, батьківська хата, мамина сукня
б. Андрійків щоденник, Раїсин пенал, зміїне жало
в. Тарасова криниця, доччин записник, командирів мундир
г. Чернишева земля, Андріїв автомобіль, горобине пір"я
5. Редагування потребує словосполучення
а. Шевченкові поеми
б. франківські сонети
в. Тичинине слово
г. Василя Симоненкові поезії
6. Розмовний відтінок мають дієслівні форми
а. пишемо, виводимо
б. біжиш, читаєш
в. ідемо, балакаємо
г. мріємо, досягаємо
7. Правильно побудоване слово (словосполучення)
а. глядачевий зал
б. конюшинище
в. цибулинне насіння
г. скверова доріжка
8. Виділене дієслово минулого часу вжито в значенні майбутнього в реченні
а. Сонце ПЕКЛО так, що й уночі степ пашів
б. Не скаже зелен явір, що СТАЛОСЬ на долині
в. Митцю не треба нагород, його судьба НАГОРОДИЛА
г. Обминай їх, доню: раз тільки ступиш, і ПРОПАА воля!
9. Дієслово теперішнього часу вжито в значенні майбутнього
а. Завтра проводитиму відкритий урок, тож сьогодні готуюся наполегливо.
б. Завтра настане так само, як і сьогодні, усе повторюється в нашому житті.
в. Завтра ми їдемо на конференцію, будемо ділитися педагогічним досвідом.
г. Завтра мій брат уперше складатиме іспит, я бажаю йому впевненості.
д. "Завтра ввечері буде дощ", - повідомляє гідромецентр України.
10. Наказовий спосіб дієслова вжито в значенні іншого способу в реченні
а. Червону руту не шукай вечорами
б. Ти не дивись, що буде там, чи забуття, чи зрада...
в. Спочатку налий молока, а потім додавай чорну каву.
г. Інші бігають, кричать, а ти вечеряти подай, посуд перемий...
д. Хай мовчать Америки й Росії, коли з тобою я говорю.
11. Відтінок урочистості має дієслово наказового способу
а. несіть
б. пишіте
в. окропіть
г. ходімо
д. бувай
12. У діловому листуванні, що потребує точного означення, іменник - прізвище ставлять у
а. Р.в
б. Д.в
в. Кл. в
г. Н.в.
Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com, Вайбер або Телеграм
Немає коментарів:
Дописати коментар