Українська мова гр.036

 № 52

Дата: 05.04.2021р.

Тема: Написання не, ні з різними частинами мови


План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 147 - 148)

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

2. Переглянути відео з теми



3. Виконати письмово вправи 3, 4 (ст. 148)

4. Виконати тестові завдання впр. 5 (ст. 148)

5. Переглянути експрес - урок "Хто такий лимар"
Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал підручника (ст. 147 - 148)


Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 53
Дата: 06.04.2021р.
Тема: Складні випадки написання прізвищ та географічних назв
Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 132 -134, ст. 138 - 139)

2. Переглянути відеоматеріал із теми
3. Виконання вправ на закріплення вивченого
 Вправа 2 (ст.134)
 Вправа 3 (ст.134)
 Вправа 4 - А (ст.134)
 Вправа 2 (ст.140)

Домашнє завдання: 
1. Повторити вивчений теоретичний матеріал
2. Виконати вправу 4 (ст.140)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 54
Дата: 13.04.2021р.
Тема: Морфологічна норма. Морфологічна помилка

Хід уроку


1. Подумати над епіграфом до уроку
Освіта — це вид гігієни. 
Письмо з помилками — то як невимиті руки чи зуби 
                                                           (Василь Стус)
2.Спостереження над мовним матеріалом(письмово)
Перекладаючи текст з російської мови, учень скористався електронним перекладачем і був упевнений, що виконав завдання правильно. Але у вчителя була інша думка. Чому?
Прочитайте версію електронного перекладу тексту М. Гоголя. Знайдіть і виправте помилки. Подумайте,чим вони зумовлені?

Степ що далі, то ставала кращою. Тоді весь південь, все той простір, який складає нинішню Новоросію, до самого Чорного моря, було зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по невимірним хвилях диких рослин. Одні тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, витоптивалі їх. Нічого в природі не могло бути краще. Вся поверхня землі представляє зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів.

3. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 152 - 153)

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf


Мовна норма має важливе соціальне значення. Адже тільки єдиний правопис і стала вимова, обов'язкові для всіх правила відмінювання слів і синтаксичних зв'язків між словами, однакове розуміння змісту вживаних слів, єдиний наголос у словах саме і створюють ті якості літературної мови, що потрібні їй як засоби спілкування між людьми.
Норми літературної мови встановлюють на підставі вивчення закономірностей мовної системи та її підсистем і фіксують у загальнообов’язкових рекомендаціях, а також в орфографічних, граматичних і пунктуаційних правилах.
У розвитку української літературної мови були періоди, коли самі встановлені норми не відповідали внутрішнім властивостям загальнонародної мови, наприклад, намагання замінити загальновживані слова на вузькодіалектні або спеціально створені (спирт — винець, полюс — бігут, гайка — мутра). Так само виявилися неприйнятними й правила про вимову та написання слів типу клякса, клюб, лямпа, блюза, гемогльобін, катедра і подібні відповідно до їх вимови й написання в інших мовах.
У сучасній літературній мові мовні норми не залишаються незмінними. Постійно змінюється мова і відповідно потребує нормування.
Носії літературної мови дотримуються системи правил, що визначає єдину вимову звуків і їхніх сполук, властиву літературному мовленню; загальноприйнятих правил, що визначають способи передавання звуків, складів, слів і речень у письмовій формі літературної мови. Часто можна почути кілОметр, але норма — кіломЕтр; неправильний наголос у слові докУмент, літературна вимова — докумЕнт. Складна вимова слова договір. Правописний словник Сергія Головащука як акцентологічний посібник фіксує це слово з двома наголосами: дОговІр, дОговОру, мн. дОговорИ, дОговорІв; але два договорИ. Є також певні лексичні норми, що властиві літературній мові в цілому. Ми правильно говоримо останнім часом, того дня, цього разу, цими днями, а не в останній час, у той день, на цей раз, на цих днях.
Історичне співжиття українського і російського народів не могло не позначитись на їхніх мовах. Часто допускаються помилки, коли плутають мови, уживають слова з однієї мови в іншій. Наприклад, відповідником до російського слова мероприятие є захід, а в множині — заходи, а не міроприємство чи міроприємства; російському вислову принимать меры відповідає український уживати заходів, а не приймати міри. Під упливом російської мови помилково ставлять, наприклад, у місцевому відмінку множини іменників — ам, -ям, а не -ах, -яхпо полях, по горах, по селах.
Дотримання сталих норм усіма мовцями й спричиняє те, що літературна мова виступає досконалим засобом передавання й одержання інформації. Основні норми, властиві книжній літературній мові, через школу, художню та наукову літературу й інші шляхи культурного впливу поступово поширюються, закріплюючись і в усному вжитку.
Адже в звичайному житті ми говоримо зовсім не так, як пишемо. І в цьому немає ніякого порушення правил культури мови. Розмовна мова відрізняється від нормованої літературної мови не тільки за мовними ознаками: вона не підготовлена, спонтанна; обговорюючи побутові теми, ми заздалегідь не обдумуємо текст; розмовна мова можлива тільки в неофіційній ситуації спілкування (не можна виступати на зборах, читати лекцію розмовною мовою). У той же час нормована літературна мова неприйнятна в звичайних побутових ситуаціях. Штампи, шаблонні вислови типу зважаючи на сказане вище, прошу надати слово, прошу вжити заходів, доводжу до відома, взяти до уваги, залишити нерозв’язаним, без сумніву, не підкреслюють культуру розмовної мови, а скоріше — навпаки. Але в офіційно-діловому спілкуванні без них не обійтися. Дійсно, неможливо уявити собі вільну форму для заяви, доручення чи контракту; існують вимоги й правила, яких необхідно дотримуватися під час складання документів, написанні наукових чи публіцистичних статей.
Відомо, що в кожному суспільстві існують свої етичні норми поведінки. Ці норми, або інакше — мовний етикет, стосуються передусім звертання на ти і Ви, вибору повного чи скороченого імені (Артем чи Артем Володимирович), вибору звертань типу громадянин, товариш, пан та ін.

Етичні норми в багатьох випадках національні: наприклад, сфера звертання на Ви в англійській та німецьких мовах вужче, ніж у нашій мові, ці ж мови частіше, ніж українська мова, допускають скорочені імена. Тому обов’язковою умовою доброго володіння українською мовою є знання українського мовного етикету, культури мови, національної культури взагалі (За М.П. Савчук).

4. Виконати вправи на закріплення вивченого

Творче конструювання 
Спишіть, поставте слова в дужках у потрібній формі, складіть чотири речення.
Відчувати на (кожний крок); подарунок для (рідна мати); пишатися (його ім'я); пролітати над (чужа земля); стомитися від (осінній переліт); зупинитися біля (сама межа); домовитися із (знайомий гончар); тримати в (тепла долонька); скрикнути від (гострий біль); прибило (морська хвиля).

Дидактична гра «Слідами власних помилок»
 Знайдіть і виправте морфологічні помилки.
Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.

Домашнє завдання:
Виконати тестування
1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду:
А гайдамака, добряга, незграба, базіка;
Б бездара, молодчина, нероба, капризуха;
В неотеса, сіромаха, непосида, босячня;
Г роботяга, задирака, жирафа, сирота.
2. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -у (-ю):
А задум твор.., художнього гурт.., секція футбол..;
Б запашного бузк.., високого звук.., стовпчик барометр..;
В сучасного метрополітен.., хвилі Дінц.., берег Буг..;
Г наслідки землетрус.., сектор цирк.., історичного музе...
3. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. множини мають нульове значення:
А парта, миша, староста, круча;
Б хиба, чаша, лопата, земля;
В культура, мозаїка, галерея, стаття;
Г перемога, лелека, особа, мрія.
4. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Кл. в. множини мають закінчення -е:
А Наталя, кравець, вітер, пісня;
Б Кобзар, Київ, Земля, душа;
В Оля, вовк, тесляр, народ;
Г героїня, Ілля, друг, Назар.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. пишуться з подвоєними приголосними:
А емаль, далеч, жовч, гордість;
Б акварель, тінь, сталь, мудрість;
В мазь, вісь, суміш, мить;
Г суть, розповідь, папороть, область.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. однини мають закінчення -ею:
А їжа, миша, голова, спина;
Б каша, дорога. пісня, гуща;
В вежа, огорожа, яблуня, тиша;
Г мережа, хата, стіна, груша.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей.
7. Позначте рядки, у яких усі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -а (-я):
А не було документ_, не поставів дефіс_, площа прямокутник_, приїхав з Харков_;
Б не вистачає метр_, водій автомобіл_, кабіна трактор_, отвір капіляр_;
В колір прапор_, багато горох_, немає банан_, відповідно до кодекс_;
Г лігво вовк_, зібрались біля фонтан_, за довідкою до декан_, пошкодження мотор_;
8. Позначте словосполучення, у яких правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові:
А зустрітися із Голобородько Іваном Петровичем;
Б попросити Кубрака Анатолія Сергійовича;
В видали Бєлову Михайлу Степановичу;
Г підписано Кравченком Геннадієм Омеляновичем.
Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 55
Дата: 20.04.2021р.
Тема: Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменникка

Хід уроку
1. Ознайомитися із родовими категоріями іменника за планом: 
1.     Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів
          2.    Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності
3.     Іменники подвійного роду та паралельні родові форми
4.     Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур

1.     Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів
При розгляді іменника не можливо оминути питання роду. Це чи не найбільший камінь спотикання багатьох українців. Як же складно часом пригадати якого роду слово біль, тюль чи нежить! І, відповідно, важко утворити правильне речення: «Мене мучить зубний біль чи зубна біль?», «На вікні висить білий тюль чи біла тюль?» і «В мене почався чи почалася нежить?»
Годі вже й говорити про неробу, алібі, шимпанзе, собаку, Міссісіпі та Тбілісі. Логіка та інтуїція тут не допоможуть! Тому нам  необхідно впорядкувати свої знання.
Рід – це граматична категорія іменника, яка виражається в трьох значеннях: чоловічого, жіночого і середнього роду.
Значення роду необхідно іменнику для правильного його граматичного зв’язку з прикметниками (синє небо, синя стрічка), займенниками (наш народ, наше місто) та дієсловами (Степан говорив, Галя говорила). Приклади неправильного зв’язку за родом: мій сестра, пісня лунав, наше мова, Ольга писав.
Запишіть і запам’ятайте рід іменників
Чоловічий рід
Біль, насип, нежить, перекис, продаж, Сибір, собака, степінь, ступінь, толь, тюль, фенхель, шампунь
Жіночий рід
Антресоль, бандероль, бешамель, вермішель, заполоч, каніфоль, нехворощ, путь, ретуш, розкіш, фланель, шагрень
І до чоловічого, і до жіночого роду належать слова: гандж, дрож, купіль, фальш, харч.

Спільний рід
Слова спільного роду здебільшого характеризують певні якості особи, а також називають осіб за їхніми характерними діями, поведінкою або соціальною належністю.
Базіка, нездара, нероба, приблуда, рева, ненажера, потвора, замазура, зівака…
Трудяга, роботяга, каліка, сирота, староста, листоноша

Виконання завдань:

Вправа №1
Запишіть іменники в три колонки: 1) ч.р.; 2) ж.р.; 3) с.р.
Кір, путь, біль, продаж, бандероль, ступінь, Сибір, степінь, гуаш, вікно, шампунь, сонце, антресоль, устаткування.

Вправа №2
Випишіть лише ті речення, у яких є іменники спільного роду.
1. Ніхто не перекреслить мій народ! Пощезнуть всі перевертні, й приблуди, і орди завойовників-заброд!
В. Симоненко
2. Як вийшла бабище старая, кривая, горбатая, сухая, запліснявіла, вся в шрамах...
І. Котляревський
3. У забіяки руки сверблять, у базіки – язик.
Народна творчість
4. І вдень він даремне розваги шука, а потім по ночах марою блука, обходить всі зали й кімнати.
Леся Українка
5. Сказали б раніше, нізащо. Ніхто б не повірив, що ти, Онищенко Климе, ледащо.
Л.Первомайський
6. Рука ніби дитяча, але білий м’який манжет край чорного потертого рукава явно дорослої людини.
О. Іваненко

 


 2.     Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності
Назви осіб за професією, посадою, званням, за видом діяльності належать до іменників чоловічого роду: академік, директор, завідувач, лікар, міністр, поет, професор, редактор, учитель.
У підручнику з української мови для 10 класу О.Авраменко вказує, що ця вимога не сувора і має рекомендаційний характер. Нові слова плавчиха, географиня, мовознавчиня можна вживати в розмовно-побутовому стилі, оскільки вони ще не увійшли до реєстру сучасних словників. Проте в офіційно-діловому стилі краще використовувати іменники чоловічого роду: географ, етнограф, мовознавець. Це свідчить про те, що мова - це живий організм, який розвивається.

«Фомін заступився, зітхнув і, щоб перевести розмову, запитав:
- Ваша дружина, теж геологом працює?
- Так, - усміхнувся Александров, - справжня геологиня!
- Як це ви сказали – «геологиня»? – перепитав Фомін.
- То я навчився так називати від студентів. Мені подобається, і, здається, так правильніше.
- Чому правильніше?
- Та тому, що в царські часи в жінок не було професій та всі спеціальності називалися в чоловічому роді, для чоловіків. Для жінок же залишалися найнепристижніші: курсистка, машиністка, медичка. І досі ми дихаємо старими пережитками, кажемо: лікар, геолог, інженер, агроном. Жінок-фахівців майже стільки ж, як і чоловіків, і виходить мовна нісенітниця: агроном пішла в поле, лікар зробила операцію. Або доводиться додавати: жінка-лікар, жінка-геолог. Наче спеціаліст другого сорту, чи що…»

Іноді буває складно назвати  вид діяльністі у чоловічому роді. 



 3.     Іменники подвійного роду та паралельні родові форми
Іменники подвійного роду можуть позначати  як істот, так і неістот; вони мають відтінок згрубілості й утворюються за допомогою суфікса –ищ(е): вовчище, гарбузище, бабище, відьмище, дівчище, ручище.
Паралельні форми роду мають такі іменники: абрикос- абрикоса, африкат- африката, банкнот – банкнота, жираф – жирафа, зал – зала, оазис – оаза, плацкарт – плацкарта, манжет – манжета, птах – птаха, сусід – сусіда.

Слова зал і зала доволі часто зустрічаються у нашій мові, але, мабуть, ніхто не знає, що вони іншомовного походження. Зал – німецьке слово, а зала – французьке.
Останнім часом ми все більше використовуємо слово зала, хоча його доречніше вживати з такими словами, як глядацька зала, банкетна зала.


4.     Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур
 Пригадаємо правила.
1.     Назви осіб чоловічої статі належать до чоловічого роду: елегантний імпресаріо, любязний портьє, справедливий рефері.
2.     Назви осіб жіночої статі – іменники жіночого роду: літня мадам, серйозна фрау, струнка міс, любязна пані.
3.     Невідмінювані назви істот – чоловічого роду: какаду, поні, кенгуру.
4.     Невідмінювані назви неістот – середнього роду: тролейбусне депо, ак­туальне інтервю, світлове табло, нове меню.
5.     Рід невідмінюваних географічних назв визначається за стрижневим словом: Батумі (місто), Марокко (країна), Гаїті (острів, держава).
6.     Рід невідмінюваних назв органів преси, громадських організацій, спор­тивних клубів, команд визначається за родовим поняттям: «Верже» повідомила (газета), «Темпо» опублікував (журнал), «Мебіл ойл» заснована (монополія).
7.     Рід невідмінюваних абревіатур відповідає роду стрижневого слова: АЗС (станція), НДІ (інститут), ФПК (факультет), ПДВ (податок).

З розвитком ІТ-індустрії  в українській мові виникло багато нових слів.


Словник нових слів  і їх значення

Африкат - складний приголосний звук, який утворюється в результаті злиття двох приголосних ("дз", "дж")
Бешамель – приправа
Біткойн -  електронна валюта
Борнео - острів
Бязь – тканина
Гризлі – бурий ведмідь
Жако - папуга
Заполоч – нитка для вишивання
Какаду - папуга
Коворкінг – відкритий робочий простір для людей різного фаху
Лайфхак – маленька хитрість або корисна порада
Лібрето – літературна основа великого вокального твору
Насип – штучне земляне підвищення
Нехворощ – різновид полину
Портьє – працівник готелю, що слідкує за порядком у вестибюлі
Ретуш – обробка старих фотографій, зображень (коригування)
Смузі – напій із подріблених на пюре фруктів та ягід з додаванням фруктового соку
Сироко - вітер
Толь – покрівельний матеріал з товстого картону
Іссик -Куль – озеро в Киргизстані
Фенхель –  багаторічна ефіроолійна рослина 
Фрілансер – вільнонайманий робітник, що працює віддалено
Хоккайдо – острів
Шагрень – шкіра, папір

Виконання тестових завдань на закріплення
Тестові завдання 

1. Помилку допущено в рядку
А смачна вермішель
Б пінистий шампунь
В хронічна нежить
Г  прозорий тюль

2. Помилку допущено в рядку
А батькова бандероль
       Б тривожний путь
В свіжа папороть
       Г широкий степ

3. Помилку допущено в рядку
       А запашною нехворощю
Б         правильним дробом
       В         головною біллю
       Г дорожнім пилом

4. Помилку допущено в рядку
А кумедний поні
Б безпорадне теля
В рожеве фламінго
Г швидкий шимпанзе

5. Лише іменники чоловічого роду записано в рядку
А ступінь, торнадо, ретуш
Б   сироко, собака, обитель
В ярмарок, Сибір, мігрень
Г    степінь, фенхель, толь

6. Лише іменники жіночого роду записано в рядку
А антресоль, бязь, авеню
Б бешамель, розкіш, сип
В жовч, каніфоль, пил
Г гуаш, заполоч, кір

7. До одного роду належать усі іменники варіанта
А Берлін, Міссісіпі, Ужгород
Б Ай-Петрі, Умань, Уссурі
В Стамбул, Борнео, Керч
Г Капрі, Хоккайдо, Делі



8. До одного роду належать усі іменники варіанта
А Іссик-Куль, Токіо, Тбілісі                 В хобі, бароко, салямі
Б фрау, авеню, Мехіко                         Г жако, гризлі, цеце

9. Помилку допущено у варіанті
А СБУ розкрила....                               В ТСН повідомила ....
Б ГЕС запрацювала ....                        Г ЦСКА завоювала ....

10. Установіть відповідність.
   Іменник                     Рід іменника
       1 кольрабі                    А жіночий
       2 забіяка                       Б середній
       3 какаду                        В спільний
       4 США                          Г чоловічий
                                      Д не має роду

 Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм



№ 56
Дата: 27.04.2021р.
Тема: Число іменника

Хід уроку

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями підручника(ст. 161 - 162 )

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

2. Виконати вправи на закріплення

Впр. 3 - ст. 162
Впр. 5 - ст. 163
Впр. 7 - ст. 165

3. Переглянути експрес - урок



Домашнє завдання:
Повторити вивчені правила, скласти есе на тему: "Бережи здоров"я змолоду"

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 57
Дата: 30.04.2021р.
Тема: Число іменника. Іменники, що мають лише форму однини або множини

Хід уроку

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями

ДЕЩО ПРО КАТЕГОРІЮ МНОЖИНИ І ПОНЯТТЯ ЗБІРНОСТІ
Категорія числа — одна з основних категорій іменника. Більшість іменників утворює форми однини (назва окремого одного предмета) і форми множини (назва двох або більше предметів). Від іменника корінь — множина корені (два корені лиха), прилад — множина прилади (користаємо з окремих приладів), від кіл — коли (з колами в руках), прут — прути (два прути поля — місцева назва міри поверхні), ремінь — ремені (дістав зо два ремені), камінь — камені (вимощена каменями дорога)…

Зовсім окремим видом іменників є слова, що означають невизначену кількість однорідних предметів, які існують у певній сукупності. Їхнє лексичне значення таке ж, як і названих предметів, але граматично вони становлять зовсім окремий клас іменників: одиничні іменники — чоловічого роду другої відміни твердої або м’якої групи (прилад, колос, ремінь, камінь), а збірні — це іменники середнього роду другої відміни м’якої групи з флексію -яприладдя, волосся, колосся, вугілля, каміння, пруття, коріння... Вони означають не один предмет, а багато таких самих предметів і тому за значенням наближаються до форм множини. Це дає підставу до виникнення помилкових сполучень таких іменників з прикметниками у формі множини: канцелярські приладдя, міцні коріння, запашні зілля. Це груба помилка, що полягає в змішуванні множини з поняттям збірності. Найчастіше бачимо такі помилкові сполучення в написах на крамницях: Шкільні і канцелярські приладдя. Правильні сполучення міцне коріння, буйне волосся, запашне зілля, золоте колосся, тверде каміння, гнучке пруття, шкільне приладдя...


«ГАРНА МЕБЕЛЬ» ЧИ «ГАРНІ МЕБЛІ»?
Що ми повинні знати про форми числа українських іменників, щоб не порушувати мовної норми:
1. Переважна більшість іменників має форми однини і множини (стіл — столи, зошит — зошити, ліс — ліси).
2. Частина іменників має форму тільки однини (Київ, географія, мілітаризм, хліборобство, будування, баранина, аспірин, клей). Сюди належать і збірні іменники (молодь, малеча, волосся, гілля).
3. Значна кількість іменників виступає тільки у формі множини (Карпати, Чернівці, мемуари, вибори, ресурси, джунґлі, висівки, вершки).
4. Запам’ятаймо, що в українській та російській мовах є іменники-відповідники, що відрізняються формами числа:
Двері (мн.), широкі двері
Дверь (одн.), широкая дверь
Меблі (мн.) — м’які меблі
Мебель (одн.) — мягкая мебель
Похорон (одн.) — Був на похороні брата.
Похороны (мн.) — Был на похоронах брата.
Волосся (одн.) — довге волосся
Волосы (мн.) — длинные волосы
Чорнило (одн.) — червоне чорнило
Чернила (мн.) — красные чернила
Годинник (одн. і мн.), гарний годинник, гарні годинники.
Часы (мн.), хорошие часы.

Отже, українською мовою правильно гарні м’які меблі (а не гарна м’яка мебель), густе волосся (а не густі волоси).

2.Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст. 161 - 162)


3. Виконати вправи на закріплення

Розподільний диктант 
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 
1) Уживаються і в однині, і в множині;
 2) Уживаються тільки в однині; 
3) Уживаються тільки в множині. 

Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.

Служба розшуку
► Знайдіть «зайве» слово й додайте власний приклад:
1) причепа, слюсар, бідолаха, лівша; 
2) веселощі, ворота, ріки, окуляри;
 3) вітер, бензин, хутір, море; 
4) учнівство, дитинство, добро, іграшка.

Акцентуаційний бар'єр
► Поставте наголос у наведених множинних іменниках.
► З’ясуйте за словником (зокрема електронним) їхнє значення.
Лабети, лінощі, маргінеси, походеньки, городки, Сухоти, хрестини, розглядини, ліки, перса, пожитки, пачоси, патьоки, корчі, ворота, тельбухи, одляски, обценьки, нутрощі, шати, пахощі, запросини, лахи, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.

Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал, виконати тестові завдання

Тестування

1. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А гори, річки, ходіння, Харків, озера;
Б дитина, гірка. комаха, будинок, слово;
В книга, читач, пісня, вірш, викладач;
Г край, район, серце, козак, гребля;
Д садочок, черешня, дерево.
2. У якому рядку всі іменники мають форму тільки множини?
А Лінощі, веселощі, мудрощі, заздрощі, жнива;
Б думки, сестри, сім’ї, розмови, двері;
В альпи, вулиці, байки, бурі, гори;
Г вишні, лелеки, долоні, пісні, Суми;
Д чернівці, міста, долини, джерела, ріки.
3. У якому рядку всі іменники мають форми і однини, і множини?
А Білизна, височінь, доброта, глибина, заздрість;
Б селянство, професура, ботвиння. сонце, косар;
В фосфор, глина, золото, сало, яшма;
Г книга, заєць, огірок, країна, ніс;
Д читання, сум, демократизм, доцільність, лагідність.
4. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А Мороз, вітер, берег, лебідь, мелодія;
Б Сніг, знання, сіль, учнівство, учень;
В Лелека, степ, стежка, колодязь, пролісок;
Г Вулик, намисто, блискавка, криниця, друг;
Д Казка, герой, хмарка, ранок, гриб.
5. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
6. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А комашня, чапля;
Б молодь, нація;
В журба, сумнів;
Г кисень, кабінет;
Д сметана, вапно.
7. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А вуглець, родовище;
Б щирість, прибуток;
В селянство, шляхта;
Г срібло, пектораль;
Д артилерія, лейтенант.
8. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
9. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А дебати, кеглі;
Б надра, бенкети;
В іменини, землі;
Г ворота, радощі;
Д штани, суперечки.
10. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А оглядини, дерева;
Б хрестини, дрова;
В сутінки, вечори;
Г фінанси, кредити;
Д терези, виделки.
Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 58
Дата: 07.05.2021р.
Тема: Контрольне есе на тему: "Ціна недбалості"

Хід уроку

1. Написати контрольне есе на задану тему

Інформація на повторення:
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування геми.
Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.
На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.
В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.
3. Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».



ПАМ’ЯТКА
«Правила написання креативного есе»
1.     Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
2.     Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
3.     Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
4.     Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
5.     Різні слова (Використовуйте синоніми).
6.     Лаконічність.
7.     Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
8.     Активна життєва позиція.
9.     Аргументація.

Інформація на допомогу:
1.Синоніми до слова «недбалість»:  НЕСУМЛІ́ННІСТЬНЕДОБРОСО́ВІСНІСТЬ, НЕДО́ГЛЯД
2. Епітети: цілковита, моя, людська
3.Асоціативний кущ до слова «недбалість»: халатність, недогляд, байдужість, лінь, неуважність, безвідповідальність.

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм



№ 59 - № 60
Дата: 11.05.2021р.
Тема: Відміни іменника. Складні випадки відмінювання іменників І і ІІ відміни. Складні випадки відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни.

Хід уроку

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями підручника (ст.166 - 168).

2. Переглянути відеоурок


3. Виконання вправ на закріплення
Вправа 2 (ст. 168)
Вправа 3 (ст. 168)
Вправа 4 (ст. 168)
Вправа 7 (ст. 170)

4. Переглянути експрес - урок Олександра Авраменка


5. Виконати тестові завдання

6. Домашнє завдання:
Повторити вивчене, підготуватися до контрольної роботи

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм










Немає коментарів:

Дописати коментар