Українська мова гр.033

 № 39

Дата: 02.04.2021р.

Тема: Подвоєння та подовження приголосних

Хід уроку

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (§ 33 - 34, ст. 105 - 106 ).

https://4book.org/uchebniki-ukraina/10-klass/ukrayinska-mova-10-klas-avramenko-2018

2. Переглянути відео

Запам’ятай!
Подовження відбувається за трьох умов:
1) подовжуватися можуть зубні та шиплячі приголосні звуки;
2) якщо вони м’які та напівпом’якшені;
3) у позиції між двома голосними.
Якщо хоч одна з умов не виконується, подовження не відбувається.
Запам’ятай!
вáрений - варéний
пéчений - печéний
тóвчений - товчéний
сýшений - сушéний
свя́чений - свячéний

3. Виконання вправ на закріплення:

Вправа 3(ст. 106)

Вправа 6(ст. 107)

4. Орфографічний практикум

Перепишіть, де треба, подвоюючи букву н.

1. Багато слів написа(н)о пером. Неска́за(н)е лишилось несказа́(н)им. 2. Світ незбагне́(н)ий здалеку і зблизька. 3. Я хочу в степ. Я хочу в непоміче(н)ість. 4. Щасливиця, я маю трохи неба і дві сосни в тума(н)ому вікні. 5. Моя любове! Я перед тобою, бери мене в свої блаже(н)і сни. 6. О, як натхне́(н)о вміє він не грати! 7. А я іду. Іду, як завороже(н)а, над прірвою в блакитному саду. 8. Що сьогодні? Який веселий фрагмент із моєї шале(н)ої долі? 9. Поети, не катуйте читача! То непроще́(н)о — гріх багатослів’я (3 тв. Л. Костенко). 10. Нема речей непізна́(н)их, є лише досі не пі́з(н)ані (М. Рильський).

Домашнє завдання:
 Теоретичний матеріал підручника (§ 33 - 34, ст. 105 - 106 )
Вправа 7 (ст.108)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм
 

№ 40

Дата: 07.04.2021р.

Тема: Правопис префіксів, суфіксів (складні випадки правопису)

Хід уроку

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (§ 35 - 36, ст. 109 - 110 ).

https://4book.org/uchebniki-ukraina/10-klass/ukrayinska-mova-10-klas-avramenko-2018

2. Переглянути відео з даної теми



3. Виконання вправ на закріплення 
Вправа 2 - ст.110
Вправа 3 - ст.110
Вправа 4 - ст.111

Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал з теми, виконати вправу 7 (ст.112)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 41

Дата: 09.04.2021р.

Тема: Спрощення в групах приголосних

Хід уроку

1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (§ 32, ст. 101 - 102 ).

https://4book.org/uchebniki-ukraina/10-klass/ukrayinska-mova-10-klas-avramenko-2018

2. Переглянути відео до теми



3. Виконання вправ на закріплення 
Вправа 2 - ст.102
Вправа 3 - ст.102

Завдання 1.На місці крапок, де потрібно, поставте пропущені літери. Поясніть правопис слів.
Пристрас…ний, контрас…ний, прихвос…ні, сон…це, чес…ний, мес…ник, сер…це, студен…ський, фашис…ський, влас…ний, очис…ний, дилетан…ський, доблес…ний, кож…ний, повіс…ці, ровес…ник, свис…нути, совісн…ий, ус…ний, хрус…нути, ціліс…ний, словес…ний, виїз…ний, шіс…десят, зліс…ний, у кіс…ці, шіс…надцять, ях…смен, капос…ний, журналіс…ський, вартіс…ний, якіс…ний.
Завдання 2.Утворіть від поданих слів прикметники та запишіть їх. Поясніть їхнє написання.
Кількість, область, честь, захист, якість, студент, кореспондент, вартість, совість, пропагандист, парламент, інтелігент, рецензент, диригент, сержант, інтурист, лейборист, сепаратист, соціаліст, колективіст, агентство, пристрасть, проїзд, радість, щастя.


Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал з теми, виконати вправу 7 (ст.104)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 42

Дата: 14.04.2021р.

Тема: Тренувальні вправи

Хід уроку

1. Виконання вправ на закріплення вивченого

 *Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки. Доведіть можливість варіантів.

1. Аби руки (і, й) охота, буде зроблена робота. 2. Бджола мала, а (і, й) та працює. 3. (В, у)пертість (і, й) труд (в, у)се перетруть. 4. (В, у)се (в, у) роботі, як віл (у, в) ярмі. 5. (І, й) ночі не має, (у, в)се робить (і, й) робить. 6. Риба (у, в) воді, а людина (в, у) труді. 7. Хто не працює (в, у) будні, тому (і, й) вихідного нема. 8. Щастя (і, й) труд поруч живуть.

*Перекладіть українською мовою слова і порівняйте їх написання в обох мовах.

Батальон, миллион, лётчик, майор, вечернему, ёрш, сегодня, ледниковый, лён, йод, четырёх, серьёзный, седьмой.

* Від поданих слів утворити нові слова та розподіліть їх у дві колонки: 1) слова, у яких відбувається чергування голосних; 2) чергування приголосних. З однією парою складіть речення. 

Пекти, крига, котити,  берег, нести, клонити, свекруха, мести, вечоріє, брести, гонити,  деру, воля, жінка, нога,  рух.

Домашнє завдання:

Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Позначте орфограми. Поясніть вибір написання.

Допом..гати, розпл..тати, відм..рати, підб..рати, вит..кати, вим.. гати, вх..пити, ск..чити, зач..пати, вим..сти, застр..лити, відб..ріть, підп..рати.

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 43

Дата: 15.04.2021р.

Тема: Уживання великої літери

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 113 - 114), переглянути відео заняття з теми


2. Виконати вправи на закріплення вивченого


Вправа 2 - ст.114
Вправа 3 - ст.114
Вправа 5 - ст.115

Домашнє завдання:
Повторити вивчений матеріал, виконати вправу 7 - ст.116

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 44

Дата: 16.04.2021р.

Тема: Правила перенесення слів із рядка 

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 117 - 118)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Переглянути відео


3. Виконати вправи на закріплення вивченого

1.Визначте скільки в слові звуків, букв, складів. Запишіть слова в зошит, поділивши їх для переносу. За якими правилами переносять подані слова?

Джміль, дзьоб, піджак, підживити, дзеркало, ґудзик, підзаголовок, саджають, поджеркотіти, відзначити.

Їжак, читаю, краї, сильно, мрія, підйом, військкомат, арф’яр, пір’їна, зім’яти, навчити, юннат, далекосхідний.

2. Вправа 7 (ст. 121)

3. Готуємося до ЗНО

► Із поданих варіантів відповідей знайдіть одну правильну.

1. Укажіть, у якому рядку допущено помилку при переносі слів.

А хо-джу, міль-йон, роз-бій, три-главий, під-класти;

Б спросон-ня, морсь-кий, се-стра, больо-вий, І. Я.-Франко;

В Лук’-ян, ріл-ля, при-йти, кіст-ка, по-дзвонити;

Г сіль-ський, полу-м’я, розі-гнати, кукуру-дза, від-діл;

Д тка-цький, без-смертний, безуста-нно, братств-во, стат-тя.

2. Правильно поділено для переносу всі слова рядка:

А під-казка, ґу-дзик, ки-яни, при-свячений;

Б бать-ко, сид-жу, об’-єкт, щас-тя;

В бад-ьорий, міль-ярд, кольо-ри, яск-равий;

Г жит-тя, але-я, пере-крити, козаць-кий;

Д опе-рація, ві-сь, львів-ський, щед-рість.

3. Помилку в поділі слова для переносу допущено в рядку:

А сиві-ють, видиок-руг, небес-ний;

Б баталь-йон, урожай-ний, поя-ва;

В зуст-річний, заме-тіль, ате-льє;

Г водо-йма, ор-линий, лис-тяний;

Д пре-святий, узбі-ччя, трав’-яний.

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 45

Дата: 21.04.2021р.

Тема: Графічні скорочення 

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 117 - 118)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

1. Дослідження-спостереження

► Виразно прочитати текст. Визначити його стиль і проблеми, порушені автором. Знайти графічні скорочення, пригадати основні правила написання їх.

Багато хто з нас читають книги постійно, хтось — рідше. Хтось читає історичні романи, а хтось тільки журнали в літаку — усе залежить від освіти, настрою, характеру і т. д. Ми точно знаємо, що читання покращує пам’ять та пізнавальну функцію, підіймає рівень розуміння та зменшує стрес, може покращити навички спілкування та рівень не лише вашої освіченості, а й загалом здібності до навчання. Усі ці переваги не з’являються за 4 хв.

Дослідники встановили, що люди, які щодня читають лише 30 хв., живуть приблизно на два роки довше, ніж ті, хто не читає взагалі.

Дослідження проводили упродовж 24 р. з повторним оглядом його об’єктів щорічно в період між 1992 та 2016 рр. Отже, ви не можете читати 30 хвилин від випадку до випадку й чекати, що це подіє. Ці 30 хв. треба присвячувати читанню кожного дня (або хоча б через день), щонайменше 12 р. поспіль. Краще почати приймати ці ліки негайно.

Переваги від 30-хвилинного читання помітили лише у тих, хто читав художню літературу, нон-фікшн чи поезію. Власне, те ж дослідження показало, що ці переваги не виявлялися у тих, хто читав лише газети чи журнали.

2. Робота з теоретичним матеріалом

► Прочитати висловлення. Скласти конспект основних положень матеріалу. Скорочення для зорового сприйняття називають графічними скороченнями. Вони не мають граматичного оформлення, позначаються малими літерами. Наприклад: і т.д., р-н, м-ць, тов.; повторення початкових літер: тт., рр., дробове написання о/с. Це нормативні скорочення.

Другий тип: АН-24, ТУ-104, КПУ — пишуться без крапок і мають граматичні форми. Абревіація — це спосіб творення слів від усічених основ. Види:

1) Складовий тип — нові слова утворюються з усічених основ кількох слів (Донбас).

2) Ініціальний тип — нові слова утворюються з початкових букв або звуків (вуз).

3) Мішаний тип — нові слова утворюються поєднанням усіченої основи одного слова з окремими словами (держадміністрація).

Власне абревіатурою називають складноскорочене слово, утворене з початкових складів або з перших літер словосполучення.

Правопис складноскорочених слів:

1. Назви установ, закладів, організацій тощо, утворені з частин слів, пишуться:   ✵ з великої літери, якщо вони вживаються на позначення установ одинично: Укрцукорпром.

✵ з малої літери, якщо такі слова є родовими назвами: міськрада, облвно.

2. Складноскорочені слова, що утворені з початкових букв або звуків, пишуться великими літерами (ГЕС — гідроелектростанція, НТР).

✵ великими літерами пишуться і складноскорочені слова, утворені від іншомовних словосполучень: НАТО.

✵ малими літерами пишуться загс, неп.

✵ якщо вони відмінюються, то закінчення дописуються малими літерами: ЗІЛом, ЛАЗи.

✵ у складноскорочених словах, утворених іншими способами, усі частини пишуться з малих літер: оргвідділ, завгосп.

✵ власні складноскорочені назви пишуться з великої літери: Донбас.

✵ на письмі скорочуються слова на приголосний (громадянин — гр., наприклад — напр.) Але: нашої ери — н. е., острів — о.

✵ в кінці графічних скорочень ставиться крапка. Але в скорочених назвах мір (кг, км, хв) крапки немає.

✵ не ставиться крапка і між подвоєними буквами, що вказують на множину: pp.— роки, тт.— томи.

✵ якщо в скороченні подано початок і кінець слова, то на місце пропущених букв ставиться дефіс: видавництво — вид-во.

Графічні скорочення вимовляються повністю і скорочуються лише на письмі. Графічні скорочення (крім стандартних скорочень значень метричних мір: м — метр, мм — міліметр, см — сантиметр) пишуться з крапками на місці скорочення. Зберігається написання великих та малих літер, дефісів, наприклад: півн.-сх. (північно-східний), Півн.-Крим. канал(Північно-Кримський канал).

Не скорочуються слова на голосну, якщо вона не початкова в слові, і та ь. Наприклад: український може бути скорочене укр., україн., українськ.

При збігу двох однакових приголосних скорочення робимо після першого приголосного: щін.робота; відмін, навчання.

За збігом двох і більше різних приголосних скорочення можна робити як після першого, так і після останнього приголосного: мід., мідн. (мідний); висот., висоти, (висотний).

До найпоширеніших загальноприйнятих скорочень належать такі:

✵ акад.— академік

✵ вид.— видання

✵ див.— дивись

✵ доц.— доцент

✵ ім.— імені

✵ і т. д.— і так далі

✵ і т. ін — і таке інше

✵ і под. — і подібне

✵ та ін.— та інше

✵ напр.— наприклад

✵ н. є. — нашої ери

✵ оз.— озеро

✵ пор.— порівняй, порівняйте

✵ проф.— професор

✵ р.— рік, річка

✵ рр.— роки

✵ с.— село, сторінка

✵ ст.— станція, сторіччя

✵ т.— том

✵ тт. —томи

3. Виконання вправ

* Вправа 3 (ст. 117)

   * Запишіть графічні скорочення поданих слів і словосполучень.

+Роки, громадянин, залізничо-дорожний, заступник, виконуючий, обов’язки, коефіцієнт корисної дії, питома вага, поштова скринька, міліграм, гривня, начальник, район, дивись, порівняй, сільськогосподарський, господарство, військова частина, виробниче об’єднання, штука, і тому подібне, тисяча, розділ, мільярд, пан, панове, кілометр на годину, умовна одиниця, рисунок, місто, примірник, наприклад, сторінка.

Домашнє завдання:

Повторити теоретичний матеріал, виконати завдання

Розшифруйте складноскорочені слова.

Завкафедри, комвзводу, міськдержадміністрація, автосервіс, спецобслуговування, ремпобуттехніка, ДонНТУ, профорг, Держкіно, рембудконтора, облвно, держстандарт.

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 46

Дата: 23.04.2021р.

Тема: Написання складних слів разом, окремо, через дефіс

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 122 - 123)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Прочитати матеріал

Написання складних слів разом, окремо та через дефіс
Складні іменники
РАЗОМ пишуться складні іменники: 1. Утворені за допомогою сполучного голосного о, е: чорнозем, зорепад, водогін. 2. Першою частиною яких є слова авіа, авто, аудіо, агро, біо, вело, відео, гідро, екстра, електро, кіно, лже, макро, мікро, мілі, моно, мото, псевдо, радіо, соціо, супер, стерео, теле, фото тощо: авіарейс, відеорепортаж, макроекономіка, радіопередача, супершоу. 3. Першою частиною яких є дієслово у формі наказового способу: горицвіт, перекотиполе, пройдисвіт (але люби-мене). 4. Першою частиною яких є числівник, записаний словом: п’ятикласник, сторіччя. 5. З першою частиною напів-, полу-: напівавтомат, полумисок. 6. З першою частиною віце-, екс-, лейб-, альфа-, бета-, максі-, міні-, міді-, обер-, член-, унтер-, штабс-, контр-, поп-, веб- : віцеректор, експрезидент, попмузика, вебсторінка, максіпрограма, мінімаркет (але контр-адмірал). ЧЕРЕЗ ДЕФІС пишуться складні іменники: 1. Утворені з двох іменників без сполучних голосних: купівля-продаж, інтернетмагазин, Вовчик-Братик, хліб-сіль. 2. Прикладки – видові назви, які стоять перед пояснюваним словом: Дніпро-ріка, сонтрава, Ведмідь-гора. 3. Назви одиниць виміру: тонно-кілометр, тонно-кілометр, людино-день (але трудодень). 4. Назви професій, посад, спеціальностей: прем’єр-міністр, генерал-майор. 5. Прикладки, що стоять після пояснюваного іменника й виражають ознаку, яку можна передати прикметником: дівчина-красуня, хлопець-богатир, дуб-велетень (але красуня дівчина, богатир хлопець, велетень дуб). Виняток: Святвечір. ОКРЕМО 1. Власні і загальні назви з числівником пів (половина від чогось): пів Луганська, пів Японії, пів яблука, пів огірка (але півострів, півкуля, півоберт, піваркуш). 2. Прикладки – видові назви, що стоять після пояснювального слова: ріка Дніпро, місто Київ (але Дніпро-ріка, Київ-місто) Складні прикметники РАЗОМ пишуться складні прикметники: 1. Утворені від залежних між собою слів (між ними НЕ можна вставити сполучник і): східнослов’янський (східні слов’яни), лівобережний (лівий берег), теплолюбний (любить тепло), але усесвітньо історичний (хоч усесвітня історія) 2. До складу яких входять слова мало-, багато-, ново-, старо-, давньо-, нижньо-, верхньо- тощо: багатоканальний, староукраїнський, давньоруський, верхньодніпровський. 3. Першою частиною яких є числівник, записаний словом: семиденний, двадцятирічний. 4. Утворені від складних іменників, які пишуться разом: лісостеповий (бо лісостеп), газовидобувний (бо газовидобування), експрезидентський (бо експрезидент). 5. Прислівник + (діє)прикметник без залежного слова: важкохворий, вищезгаданий (але трохи вище згаданий) 6. З кінцевою частиною –сотий, -тисячний, -мільйонний: стотисячний, трьохсотп’ятдесятисемимільйонний. ЧЕРЕЗ ДЕФІС пишуться складні прикметники: 1. Утворені від незалежних між собою слів (між ними можна вставити сполучник і): мовно-літературний (мовний і літературний), валютно-фінансовий (валютний і фінансовий). Винятки: хитромудрий, зловорожий. 2. Назви відтінків кольору, смаку та поєднання кольорів: темно-зелений, кисло-солоний, червоно-чорний (але жовтогарячий, червоногарячий, золотогарячий). 3. Першою частиною яких є числівник, записаний цифрами: 50-річний, 2-гігабайтний. 4. Назви проміжних частин світу: південно-східний, північно-західний. 5. З першою частиною військово-, воєнно-: військово-спортивний, воєнно-стратегічний (але військовополонений, військовозобов’язаний). 6. З першим компонентом на -ико, -іко: історико-культурний, механіко-математичний. Зауважте! Прикметники, утворені від складних іменників, пишуться так, як відповідні іменники: лісостеп – лісостеповий, Івано-Франківськ – івано-франківський, але іванофранківець. Треба відрізняти складні прикметники та словосполучення, утворені з прислівника та прикметника (дієприкметника): чітко окреслений, цілком правильний (прислівник у таких випадках логічно наголошений і виступає членом речення). Запам’ятайте: суспільно корисний, суспільно необхідний, суспільно важливий (бо корисний для суспільства, необхідний для суспільства, важливий для суспільства). Слова з іншомовними префіксами інтер-, контр- пишуться разом: інтерконтинентальний, контрудар (але контр-адмірал). ОКРЕМО 1. Прислівник + (діє)прикметник, якщо прислівник зберігає логічний наголос: абсолютно сухий, діаметрально протилежний, усесвітньо відомий.

3. Переглянути відеопояснення


4. Виконання вправ
Вправа 2 (ст.123)
Вправа 3 (ст.124)

Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал, вправа 7 (ст. 126)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 47

Дата: 28.04.2021р.

Тема: Написання слів іншомовного походження. Правило "дев"ятки"

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника ( ст. 127 - 128)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html




2. Виконати завдання:

1. Запишіть слова, поставте на місці крапок (де потрібно) апостроф або знак м’якшення. 

Ател..є, п..єдестал, інтерв..ю, прем..єра, міл..ярд, ін..єкція, він..єтка, б..юджет, суб..єкт, об..єктивний, к..ювет, п..енсне, п..єса, кар..єра, біл..ярд, компан..йон, н..юанс, бар..єр, вар..єте, ар..єргард, к..юрі, дос..є, порт..єра, фаміл..ярний, кон..юнктура, кастан..єти, мад..яр, інтер..єр, пю..пітр, куп..юра.

2. Вправа 3 (ст. 129)
    Вправа 4 (ст. 129)

Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал, вправа 7 (ст. 131)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм

№ 48

Дата: 29.04.2021р.

Тема: Складні випадки написання прізвищ.  

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника ( ст. 132 - 134)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Переглянути відеоурок



3. Виконати вправи

1. Провідміняти прізвища в однині: Мороз, Підопригора, Романишин, Ведмідь, Осадча.

2. Виконати вправи підручника: 

Вправа 3 (ст. 134)

Вправа 4 (ст. 134)

4. Переглянути експрес - урок Олександра Авраменка




Домашнє завдання:

Повторити теоретичний матеріал, виконати вправу 7 (ст. 137)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 49

Дата: 30.04.2021р.

Тема: Складні випадки написання географічних назв. Читання тексту мовчки  

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника ( ст. 138- 139)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Виконання вправ:

Вправа 2 (ст. 140)

Вправа 3 (ст. 140)

Вправа 4 (ст. 140)

3. Уважно прочитайте текст і дайте відповіді на запитання

Феномен Івана Франка
      Ця ніч мала стати для нього останньою, і він це знав. Хотів діждати сонця й ранку. Біля ліжка куняли ті, хто за ним доглядав, - випадкові чужі люди. Не було поруч ні дружини, ні дітей. Мусив помирати без них...
Тривала кривава війна. З фронту надходили сумні вісті: розбиті бойові сили січових стрільців, які мали здобути Українську державу, вже вкотре пересварилися українські проводирі...
      Це мучило. Тепер, перед обличчям смерті, всі його старання й старання всіх мучеників за українську ідею видавалися марними. Даремною видавалась дорога через випечену сонцем пустелю, якою він, як біблійний Мойсей, вів свій народ. У маренні бачив, як до землі обітованої його народ йшов, нарікаючи на лиху долю, злих сусідів, яких з доброти сердечної називав "воріженьками”, котрі мають згинути, як роса на сонці. Проте вороги не гинули, гинув народ у ярмі... Та ні, це був не народ, це пленталась зледащіла маса, позбавлена гарту й сили волі, нездатна або заледве здатна до політичного життя на власному смітнику. Вона, ця маса, називала себе хохлами, русинами, малоросами. Вона давно забула свої корені, їй видавалось за найкраще стояти в чужому хліві бидлом, споживаючи те, що кинуть під ноги... Франко гнав це стадо бичем своєї Думки, свого Слова. У кінці життя, оглядаючись на свій труд, він мав право з гіркотою вимовити:
      Ті слова про обіцяний край для їх слуху – се казка;
      М’ясо стад їх, і масло, і сир – се найвищая ласка.
      Йому ж на цій дорозі випали тюрми та етапи. Від тих етапів йому відпадали нігті, а ноги перетворювались на криваву запечену рану. Пригадав, як мачуха, добра й милостива жінка, після того, як його пригнали в Нагуєвичі (а він марив у тифозній лихоманці), молилась і благала Бога покласти кінець його мукам, забравши в інший, кращий світ. Пригадалось, як мудрий вітчим радив йому кинути все й піти служити в монастир...
      Франкові належать слова, які нині, коли все, в тім числі й совість, продається за долари, можуть лише здивувати. "Коли... по змозі й силі працюю для Русі, то, ...не з причин сентиментальної натури. До цього примушує мене почуття собачого обов’язку. Як син селянина-русина, вигодований чорним селянським хлібом, працею твердих селянських рук, почуваю обов’язок панщиною всього життя відробити ті шеляги, які видала селянська рука на те, щоб я міг видряпатись на висоту, де видно світло, де пахне воля, де ясніють вселюдські ідеали”. Саме так – "вселюдські ідеали”, - це говорив Іван Франко, якого Ленін вважав "українським буржуазним націоналістом”, а Микита Хрущов, коли йому запропонували відзначити 100-річчя від народження Франка, відповів, що зараз не "время заниматься” такими питаннями, зараз "страда”, треба думати про мільйонний пуд державі!
      Геній Франка виявився не лише в літературній творчості, а й у тому, що вже в тих умовах він добачив, як створити плацдарм для Української держави. Він організував радикальну партію - першу політичну силу українців в Галичині з чітко визначеною кінечною метою і вказав механізм досягнення цієї мети. Цей шлях майбутні світочі наук назвуть "парламентським” і зазначать, що нічого б з того не вийшло, бо державу можна здобути лише революціями, подібними до Жовтневого перевороту...
      Коли стало зрозуміло, що земля обітована не є міфом, коли вдарив у ніздрі запах влади, всі оті проводирі почали будувати українську державу задля... власних кишень. Франко ж став зайвим – його оголосили "політичним трупом”. З нього кепкували. Про нього розпускали найогидніші плітки. Його титанічну працю називали "продукцією”, у кожному творі шукаючи плагіат. Все це Франко називав заганянням "мільйону дрібних шпильок під нігті”. До такого він звик.
    Франко був сумлінням нації, її інтелектом. За всі пережиті кривди, образи, страждання йому було досить побачити, як його народ поволі підноситься, свідомо шукаючи шляхів до правди й волі. Заради цього міг нести ціле своє життя важкий хрест. І ніс його достойно.
      Він відійшов у вічність 28 травня 1916 року о 16 годині в своєму запущеному домі, одиноко, при випадкових чужих людях.
      Його похорон став одним з наймасовіших у тодішньому Львові. Франко похований на Личаківському кладовищі.
Не так давно Львів багатолюдно ховав Володимира Івасюка та Ігоря Білозора. Ми перетворились на націю, яка навчилась пишно проводжати на той світ своїх мучеників... (За Р.Гораком; 655 сл.).

На кожне запитання вибрати правильну відповідь:
1. Іван Франко помер під час
а) Російсько-Турецької війни;
б) Кавказької війни;
в) першої світової війни;
г) другої світової війни.
2. Франка називають Мойсеєм
а) тому що так він називав себе сам;
б) так називали його найближчі друзі;
в) так називали його члени родини;
г) його діяльність була подібною до місії Біблійного Мойсея – героя однієї з Франкових поем.
3. Біблійний Мойсей вів свій народ
а) з єгипетського полону до землі обітованої;
б) з безводної пустелі до землі обітованої;
в) з рідної землі до землі обітованої;
г) з неродючих rрунтів до землі обітованої.
4. Рідне село Івана Франка зветься
а) Криворівня;
б) Нагуєвичі;
в) Біївці;
г) Теліженці.
5. Франко зазначав, що до роботи заради Русі його спонукає
а) почуття патріотизму;
б) громадянський обов’язок;
в) почуття собачого обов’язку;
г) необхідність утримувати сім’ю.
6. Слово сентиментальний має таке значення:
а) критично-недовірливий до всього;
б) такий, у якого зовнішня форма суперечить змістові;
в) надмірно чутливий, здатний легко розчулитись;
г) розсудковий, здійснений шляхом логічних міркувань.
7. Ленін вважав Франка
а) видатним митцем світового рівня;
б) людиною енциклопедичної освіти;
в) борцем за народні інтереси;
г) буржуазним націоналістом;
8. Франко став засновником першої в Галичині
а) комуністичної партії;
б) радикальної партії;
в) соціалістичної партії;
г) демократичної партії.
9. Івана Франко відійшов у вічність
а) у травні 1911 року;
б) у лютому 1913 року;
в) у травні 1916 року;
г) у серпні 1920 року.
10. Вираз нести свій хрест має таке значення:
а) відчувати фізичне або моральне напруження;
б) терпіти великі страждання в ім’я ідеї;
в) виконувати нав’язану кимось, не свою роботу;
г) виконувати тяжку працю без жодної допомоги та підтримки.
11. Іван Франко похований
а) у Києві на Байковому кладовищі;
б) у Києві на Лук’янівському кладовищі;
в) на Личаківському кладовищі у Львові;
г) на кладовищі поблизу села Нагуєвичі.
12. Слово феномен означає
а) намагання поставити віру над розумом;
б) виняткове, незвичайне, рідкісне явище;
в) кінцевий пункт дистації у змаганнях;
г) бойовий прийом у рукопашному бою.


Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 50

Дата: 05.05.2021р.

Тема: Розрізнення прислівників і співзвучних сполук 

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника ( ст. 144)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

3. Переглянути відео 



2. Виконання вправ:

Вправа 2 (ст. 145)

Вправа 3 (ст. 145)

Вправа 4 (ст. 145)

3. Переглянути експрес - урок



Домашнє завдання:

Складіть і запишіть речення із поданими прислівниками та співзвучними з ними словами. 

Насторожі – на сторожі, назустріч – на зустріч, доволі – до волі, усередині – у середині, по-третє – по третє, вгору – в гору, вниз – в низ.  

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 51

Дата: 06.05.2021р.

Тема: Написання не, ні з різними частинами мови

Хід уроку

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника ( ст. 147 - 148)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Переглянути відеопояснення


3. Виконання вправ

Вправа 2 (ст. 148)

          Вправа 3 (ст. 148)

Вправа 4(ст. 148)

Домашнє завдання:

Повторити теоретичний матеріал, виконати вправу 7 (ст. 151)

Шановні учні! Фото виконаних завдань прошу надсилати мені на електронну адресу pacerinanata@gmail.com Вайбер або Телеграм


№ 52

Дата: 07.05.2021р.

Тема: Тренувальні вправи

Хід уроку

1. Повторити теоретичний матеріал підручника ( ст. 147 - 148)

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Виконати вправи на закріплення

Вправа 1. Перепишіть речення. Напишіть НЕ зі словами разом чи окремо й поясніть правопис.

1. Тільки мав талант до віршів (не) позичений, а власний (Леся Українка). 2. Видатний учений довго й наполегливо йде до свого відкриття, йде (не) повторними шляхами (З газ.). 3. (Не) щасна, (не) правдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі (Б. Харчук). 4. (Не) дивні шовки, (не) коштовний сервіз, (не) чашу мережано-срібну - мій дядько із фронту додому привіз на згадку баклажку похідну (Д. Луценко). 5. То (не) щастя, як дощ у жнива вдасться (Нар. тв.). 6. (Не) далеко вже нам до Європи, це Європі далеко до нас (В. Мордань). 7. Я світ обійшов, я своїми руками (не) правду боров, на двобої йдучи (Я. Славутич). 8. Як (не) розумно випрошувати те, чого можеш сам досягти! (Г. Сковорода).

Вправа 2. Перепишіть, вставляючи пропущені літери та знімаючи риски. Поясніть написання НІ.

1. (Ні) що (ні) коли (не) м..нає марно (Б. Олійник). 2. Отам лиш, де Господь тебе посіяв, ро..квітнуть мус..ш, більше (ані) де (Л. Степовичка). 3. (Не) зможу (ані) кроку я по чужій землі - (не) виж..ве душа (Ю. Каплан). 4. (Не) хочу я (ні) вічності, (ні) слави (Л. Костенко). 5. Величі справжній не треба сп..ратись на плечі (ні) кчем (В. Симоненко). 6. (Ні) де не видно було (ні) ж..вої душі (І. Нечуй-Левицький). 7. Хто хоче жить, (ні) коли (не) помре (В. Симоненко).

Вправа 3. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Хай розквітне веселково у (не) виданій красі наша мова калинова, наче сонце у росі (П. Тичина). 2. То (не) просто мова, звуки, (не) словникові холодини - в них чути труд, і піт, і муки, чуття єдиної родини (П. Тичина). 3. Так, армія тоді (не) переможна, коли любов зове її на бій! (Б. Олійник). 4. Я винний в тім, що світ (не) ліпший, (не) розумніший, ніж він є, хоч віддаю йому найглибше, найкраще почуття своє (Л. Первомайський). 5. Без мистецтва життя було б холодним, (не) затишним, (не) привітним (Л. Дмитерко). 6. Душа народу (не) сліпа, вона стоока (М.Рильський). 7. Краса - лиш відображення земного у (не) земному дзеркалі душі! (І. Жиленко) 8. В дружній сім’ї (не) порозуміння тривають (не) довго (О. Копиленко).

Вправа 4. Розкрийте дужки, поясніть правопис часток НЕ, НІ з різними частинами мови.

1. Рідна мова - (не) зборна таїна, яка робить народ народом і увічнює найтонші порухи його душі (І. Вихованець). 2. Чи на майдані коло церкви, чи на засніжених полях, бували жертви, жертви, жертви... (не) легкий був до волі шлях (П. Тичина). 3. В майстерні вже (не) перший рік працює він зразково (Д. Білоус). 4. Чи (не) від того, що ми свого часу призабули мамину пісню над колискою, наші діти так легко, з такою байдужістю одцуралися од народного мелосу і стали епігонами, гірше того, популяризаторами чужого, (не) рідко майже (не) зрозумілого, а то й шкідливого музикування (В. Скуратівський). 5. Вересневе сонце (не) помітно зайшло за потріскані (не) густі хмари і зразу ж розіслало аж за ліс (не) добілені полотна (М.Стельмах). 6. Пробачте поетам дивацтва (не) злі: (не) багато поетів живе на землі (Олександр Олесь).

Домашнє завдання:

Повторити вивчене, виконати завдання(письмово)

1. Життя карає (не) одмінно за кожен гріх, за хибний крок, поки збагнеш, що (не) година, а все життя - один урок (В. Черепков). 2. Якого б хліба у житті (не) їв, смачніша дома спечена хлібина (К. Лесьєв-Лесь). 3. На світі більше, ніж зірок у неба, (не) кволих душ, а пристрасних, хоробрих (П. Воронько). 4. Моя правда завжди насторожі, (не) впускає брехню у мій дім (В. Білас). 5. Один згоряє у труді, (не) знаючи спочину, а другий сили молоді марнує без упину (М. Луків). 6. Запорожжя споконвіку було серцем українським, а воля на Запорожжі ніколи (не) вмирала, та й давні звичаї ніколи (не) забувались, і козацькі предковічні пісні (не) замовкали (Я.Куліш).

№ 53

Дата: 12.05.2021р.

Тема: ДКР. Контрольне тестування

Хід уроку

1. Виконати завдання директорської контрольної роботи.
 Шановні учні! Роботу слід виконати на подвійному аркуші паперу. 
Підпис роботи(на 7-ому рядку зверху):

Директорська контрольна робота
з української мови
за ІІ семестр
учня І курсу групи № 033
ДПТНЗ "Покровський ЦППРК"
Прізвище та ім"я


На верхньому рядочку розгорнутого аркуша вказуємо дату і вид роботи:
12 травня
Контрольне тестування

Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Разом треба писати кожне слово рядка:

А теле/зірка, міні/автомобіль, біо/кефір, радіо/станція;

Б екс/прем’єр, термо/сумка, мікро/елементи, авіа/лайнер;

В спорт/майданчик супер/яхта, кіно/фестиваль, лже/пророк;

Г лейб/медик, екстра/ординарний, фото/зйомка;

Д гамма/промені, термо/регулятор, унтер/офіцер, відео/музика.

2. Окремо треба писати кожне слово рядка...

А аеро/гамма/спектро/метрія, екс/директор, аж/ніяк, акордно/ оплачуваний;

Б акустично/однорідний, аномально/теплий, безмежно/відданий, риба/кит;

В аксіоматично/побудований, альт/квартет, архі/складний, багат/вечір;

Г акцентно/ритмічний, альфа/радіометр, безнадійно/втрачений, без/сліду;

Д акцентно/виділений, без/пуття, без/потреби, безумовно/корисний.

3. Визначте рядок, у якому всі займенники пишуться разом.

А Аби/хто, ані/який, де/котрий, ні/скільки, де/що;

Б будь/що, ані/чий, казна/хто, ні/який, аби/який;

В аби/котрий, де/який, ані/хто, будь/хто, хтозна/що;

Г ні/хто, ні/який, хто/небудь, що/сь, будь/який;

Д ні/у/кого, ні/що, де/хто, де/у/кого, ні/який.

4. Усі прислівники пишуться разом у рядку:

А куди/небудь, раз/у /раз, час/ від/ часу, на/вмисне;

Б без/пуття, без/упину, без/смаку, босо/ніж;

В без/перестанку, в/решті, від/тепер, що/хвилини;

Г що/дня, у/бік, хтозна/де, без/відома;

Д на/пам’ять, як/не/як, по/християнському, на/щастя.

5. Визначте рядок, у якому допущено помилку в правописі прийменників:

А з-над, понад, попід, з-попід, поряд;

Б на випадок, незважаючи на, з метою, впродовж, з-під;

В посеред, з-посеред, завдяки, згідно з, з-поміж;

Г за для, всупереч, вздовж, опріч, щодо;

Д обабіч, залежно від, поміж, упродовж.

6. З’ясуйте, у якому рядку всі слова з часткою не написано правильно.

А ненавидіти, незважаючи на, нечитаючи, не мій, не один;

Б не турбувати, неабияк, невиконана вчасно робота, невесело (сумно), не та;

В не сьомий, недовіра, несамовито, нещодавно, не мовбито;

Г нелегко, невтямки, не люблю, не проживши, не абиякий;

Д неподалік, не десять, непрочитана книга, немов, нехтуючи.

7. З’ясуйте, у якому рядку допущено помилку.

А інтер’єр, гравюра, бюрократизм, кур’єр, п’єдестал;

Б капюшон, об’єкт, кар’єра, прем’єра, портьєра;

В бюджет, суб’єкт, Мольєр, компаньйон, комп’ютер;

Г фельєтон, більярд, пюре, інтерв’ю, б’юро;

Д Ньютон, мільярд, п’єса, коров’як, ін’єкція.

8. У якому рядку на місці пропущеної літери треба писати и?

А Р..туал, д..спетчер, інц..дент, ц..фра, в..кінг;

Б д..версант, д..ктор, д..алог, Р..м, д..ригент;

В р..нг, експер..мент, конт..нент, К..пр, б..ографія;

Г кред..т, гард..на, Дж..гіт, метод..ка, К..тай;

Д з..гзаг, Лейпц..г, Л..сабон, Л..ван, ш..рма.

У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.

9. Поєднайте правила графічного скорочення слів, позначені цифрою, зі словами, позначеними буквами.

1 У кінці графічних скорочень зазвичай ставлять крапку

2 Графічні скорочення одиниць виміру пишуть без крапки на місці скорочення

3 При скорочуванні використовують дефіс

4 Скорочення не відбувається

А бібліотека, доктор, видавництво, сільськогосподарський

Б вища, латина, міська

В гектар, сантиметр, тонна, мілілітр

Г академія, грудень, кабінет, порівняйте

10. Поєднайте норми правопису складних географічних назв, позначених цифрою, з прикладами, позначеними буквами.

1 Пишемо и

2 Пишемо ї

3 Пишемо з дефісом складні географічні назви

4 Винятки

А С..дней, С..лезія, С..нгапур, Т..роль

Б Алж..р, С..цилія, Ваш..нгтон, Ч..каго

В Ка..р, Альта..р, Ізма..л, Гавай..

Г Пýща / Водúця, Берíзки / Бершáдські, Вíта / Поштóва, Дмитро / Варварівка

Д Красне / Друге, Новúй / Сад, Сомкóва / Долина, Ширóкий / Яр

Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.

11. Перепишіть текст, виправивши помилки:

Біогенез (від біо... і гр. γένεσις — походження) — 1) утворення молекул органічних речовин, а також над молекулярних ультраструктурних компонентів клітин у живих організмах; 2) емпиричне узагальнення, згідно з яким будь-яка клітина виникає з клітини. Цьому узагальненню до серед. ХІХ с. протистояли уявлення про можливість само зародження організмів. Дослідження фр. вченого Л. Пастера, проведені на мікро-організмах, переконливо довели безпідставність твердження про можливість само зародження живих істот; 3) одна з гипотез про походження життя на землі (Зі словника).

12. Запишіть слов’янські прізвища відповідно до українського правопису:

Нехорошев, Сеченов, Григорьев

№ 54

Дата: 13.05.2021р.

Тема: Повторення вивченого в кінці року

Хід уроку




 


3.  

Немає коментарів:

Дописати коментар